Stresshantering 5

Pass 5

Avslappningsövning, kaffe och ostmacka(igen, jag vill ju helst ha leverpastej) genomgång om hur uppgifterna har gjorts eller inte gjorts under veckan, har det funkat? Känns det annorlunda? 

Denna gång tar Susanne upp tankar och beteenden som vi har och som vi kan ändra på om vi vill.
Ok, hur var det nu...

                          Dysfunktionella scheman
Svart-vitt tänkande:  Allt eller inget, lyckat eller misslyckat, det finns ingen gråzon.
Övergeneralisering:  Enstaka negativa händelser uppfattas som ett mönster.
Selektiv abstraktion:  En del uppmärksammans på bekostnad av andra delar.
Diskvalifisering:  Positiva kommentarer räknas inte för det sägs bara för att vara snäll.
Tankeläsning:  Du antar att jag inte ringer dig för att jag inte vill det.
Spådom:  Du beter dig som om saker kommer att gå dåligt och då blir det så som du förut spått.
Katastroftänkande:  Du konsentrerar dig på negativa händelser och räknar med sämsta möjliga resultat och undviker situationer där något kan hända.
Förminskning eller förstoring:  Förminskar det positiva och förstorar det negativa.
Känslotänkande:  Jag känner mig dum och tror då också att jag är det.
Måste tänkande:  Du motiverar dig genom att tänka att du måste. Det leder till skuldkänslor när du inte kan leva upp till dina egna regler.
Personalisering:  Anklagar mig själv för saker som jag inte kan påverka.
  
(jag kan beskriva el. ge exempel ocn någon undrar vad som menas)  

Sen gjorde vi problemanalys: Finns det en situation i mitt liv som jag undviker för att det får mig att må dåligt. Några har tandläkar skräck och undviker/skuter upp besöken varje gång. Vad är jag rädd för och hur skulle jag vilja tänka och känna när den situationen uppstår?

I uppgift har vi: prova en annat spår på skivan och försöka jag ska tänka mig hur jag går igenom mitt "problem" utan att det blir så som jag är rädd att det blir. Jag brukar bli riktigt arg och irriterad i en speciell situation. Nästa gång ska jag inte bli det :)
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0