Litar du på vad dietister säger i media?

Det kanske du inte borde göra, åtminstone inte USA. Där kan dietisten ha fått sin utbildning av The Coca Cola Company.

Läs gärna den här nya rapporten om den ”obeskrivbart gemytliga relationen” mellan Amerikas största förening för dietister (AND) och skräpmatsindustrin. Kortfattat: AND har sålt sig till bland andra Coca Cola, Pepsico samt godisföretag (som Mars foods). För pengarna får skräpmatsindustrin möjlighet att producera utbildningsmaterial och till och med hålla godkända vidareutbildningar för Amerikas dietister.

Så när en dietist sedan säger att vikt- eller diabeteskontroll handlar om att äta en ”balanserad kost” (inklusive läsk och kakor) samt att motionera mer, då kan det vara argument han eller hon lärt sig av Pepsi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0