LCHF för barn?

”LCHF till barn? Nej jag vill att mitt barn ska äta lite av allt? Jag vill inte experimentera på mitt barn!”

Är LCHF verkligen att experimentera med barn, eller är dagens ”normala” kost det egentliga experimentet.

 

-” Men vräker ni inte i er fett?” Ler stort. Det går inte att bräka i sig fett. Har du försökt? Ja, under förutsättning att du undviker söta kolhydrater. Tänk dig att du ta ett paket smör och en sked. Varsågod, vräk i dig! Hur mycket smaskade du i dig? Jag gissar på att det inte var så mycket. Det blir snabbt stabbigt, man blir lätt illamående och slutar. Mättanden signalerar snabbt att vi ska sluta.

 

Nu ska vi stänga av de naturliga signalerna. Det gör vi med söta eller för människan onaturliga kolhydrater. Vi stoppar i socker och havregryn och smaksätter allt med lite kakao. Nu har du chokladbollar Hur många matskedar kan du äta nu? Japp, betydligt fler. Och det är dessa signaler som vi inom LCHF använder. Vi vräker inte i oss fett, vi blir däremot snabbt mätta och nöjda och UPPLEVER att vi kan äta allt vi vill ha. Den känslan innebär att vi förmedlar att vi kan äta hur mycket fett som helst. Vi behöver ju aldrig avsluta innan vi är nöjda. Men mängden blir inte särskilt stor. På barn fungerar detta perfekt.

Så, kan barn äta LCHF anpassad för hälsa (alltså inte viktminskningsvarianten)? Ja, jag skulle till och med vilja påstå att det inte bara kan utan att alla faktiskt bör göra detta! ”Ja, men varför byta kost på friska barn?”… Ja-a, varför vänta tills de blir sjuka innan vi ändrar kosten?

 

Tex från Anna hallen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0