22 grader i bureälven! Nu äre helg!

20100729 (MMS)

ca 500 g blandfärs
1 gul lök, hackad
½-1 påse taco spice mix smoked chili garlic
½ burk chunkey salsa medium
ca 1 dl vatten
grovmalen svartpeppar            MUMS!

Jag har hämtat receptet från Hallon & Blåbär

Regnsöndag

Vi spelar och ser film. Vad ska vi hitta på?
Frukost vid tv och snart är det lunch...kanske grillrester.

Fredag och lördag hade vi grillfest här med långbord på gräsmattan, och barn som dragit ut leksaker i gruset och gruset in i lekstugan. Barn!

Igår kom Jossan och Jessica förbi med hojarna, de planerar vår helg-tripp till högakusten.

Nä, nu blir det nå mat och sedan hitta på nå, kanske ringa en lekkompis.

8000

pers på Trästocksfestivalen igår!
Jag och några till blev bjudna på smaskiga Cupcakes av MC-Jessica!
Vi hade med picnicfilten, så på den satt vi och myste i gräset, lyssnade på musik och shoppade en sjal och godis. Och när regnet kom flyttade vi bar in i Campustältet.
  Det här är kön till Kitty, alla villle fota sig med BigBrotherflickan.
 När vi kom hem sken solen på Tjärn, Norrland och klockan var halv 10:) Pilen som Älgarna åt upp i vintras har växt till sig och blivit riktigt fin!

Middag på Leos

Mötte Pappa och Daniel på Leos efter jobbet idag. Träffade Gabriel med föräldrar och en kompis, Sigge. Killarna hade så kul!
Daniel vill inte längre leka själv och frågar hela tiden efter kompisar, men de flesta är ju bortresta...(och mamma jobbar) Så skönt att Leos kommit till stan, oftast hittar han någon att leka med.

Det uppskattades när kusinerna var här och lekte! sen for vi och bada efter middan när jag kommit hem. Det var skönt i vattnet!

I söndags fyllde Maja 4 år och vi hade kalas i Fällfors. Det bjöds på tårta, jordgubbar, festis och glass. Efter fikat for vi på Playan. Jag fick mig en riktig simtur när jag försökte simma ikapp en badboll som plåste iväg. Det blev tungt att simma uppströms så det var bara att ge sig. Men barnen hade roligt, vattnet var skönt och solen sken!
Och vi fick surströmming till middag!

I lördags var det Stugfest i Storsand, ett liten paradis i Bygdeträsk. Detta år körde jag hem för att sova istället för att tälta eftersom vi skulle vidare på kalas. Men det blev mycket sol, grillat, bastubad, träskbad och sång innan vi for hemåt!

I Fredas var på på leos med kusinerna en stund sen for vi till Rasmus och Oliver för att leka ännu mera :)
De bor i ett hus och har hästar, katter, fiskar och en hund

Snart är det helg igen och imorgon ska vi på restaurang med vänner :) Och Trästocksfestivalen!

Grillat och badat i bygdeträsket hela dagen!

20100717_012 (MMS)

Vitkål!

Saknar kanske att laga riktig mat, har inte gjort det så mycket i sommar. Vi har mest äti mackor, sallader och sill. Men idag hittade jag ett vitkålshuvud i kylen, en ledsen purjo och glasnudlar. Av det blev det kålpudding, vårrullar och även en pizzasallad. Jag blev kvar i köket istället för att gå ut i solen och läsa den bok som jag påbörjade för ett tag sedan. Läsa, det kan jag göra när jag blir gammal :) Och sol har jag ju fått!

Cykeltur

Vi cyklade med grannarna till ankdammen med lite gammalt bröd. Där mötte vi Tobbe med barnen!
Ankorna var inte rädda och kom riktigt nära, så länge barnen inte jagade efter dom så klart. Sen cyklade vi vidare till Kyrkholmen och åt lunchmackor, våfflor och glass.

Vilken underbar och solig semester jag har haft. Nu när många andra påbörjar sina efterlängtade ledigdagar ska jag börja om att jobba. Längtar nästan, bara nästan in i kylrummen nu. Men än är inte sommarfirandet slut. Två stora sommarfester i stugor och på strand återstår och jag har ju lång helgerna, och så ska vi åka gummibåtar i byske älven. Och glöm inte kalasen för Maja, Gabriell och Svea. Och Matfesten och Trästocksfestivalen. Närå sommaren har ju bara börjat!

Bad

Daniel har tillslut vågat doppa hela sig och tycket det är underbart att bada, vill inte åka hem fast han darrar som ett asplöv. Barn!

Middag och sen efterätt och bad på Falkan!

20100712_002 (MMS)

Sommar morgon

Vanligen vaknar jag först, ligger kvar en stund och myser. Sen hör jag Daniel komma tassande, han kryper ner hos mig och säger:
-Mamma, jag vill vara vaken med dej.
Jag går upp och kollar klockan, vi har ingen i sovrummet, öppnar altandörren, vilken sol värme redan!
Vi parkerar lite bilar och sedan tar jag fram frukost.

Jag äter ute i den underbar semester solen och undrar vad senna dag ska komma med.

Burea Bike Show

Vi var lite tidiga så det var inte så många hojar där när vi kom, men vi gick runt en sväng och sen gick vi till Farbror Per och åt vår medhavda lunch på en filt vid älven. Per tände en brasa och då blev vi sugna på grillat och for och handla kött.

Vid andra svängen hade det kommit betydligt mer fordon, mycket hojar men också en trike, en cobra och en riktigt gammal och rostig bil.

Efter ankracet, där vinnaren vann 10.000kr, tog jag ett dopp i den 20 gradiga älven, skönt! Barnen och vuxna körde radio-båtar och fiskade, fikade och busade på gräsmattan.

Nu sitter jag på Hägglundsgatan, passar barnen en stund medan föräldrarna äter grillat med vänner i Gråberg.

I väntan på ankrace i bureälv. Grillar hos...

20100710 (MMS)

I väntan på ankrace i bureälven grillar vi hos morbror Per.

jag kan också mobilblogga

20100629 (MMS)

Paradis

Vi blev inbjudna att övernatta i Idas stuga!
Där var det underbart! Vi gick till stranden, lekte i sanden, grillade kyckling, drack vin, bastade och doppade oss i havet.

Utsikten från frukostbordet var nog den bästa. Här tar pappa Ubbe en lur.

Innan vi åkte hem åt vi plättar med jordgubbar och grädde.

Tack Ida, Ubbe, Oskar och Emelie för en trevlig dag och en mysig natt i er gäststuga!

Tack till

Familjen Degerman för att ni finns!

På Nydahlabadet blev vi bjudna på lunch i gräset. Sen blev det sol, lek och bad, melon, glass och kaffe. Middag fick vi också så klart, på familjens altan i solen. Grillat och efterrätt!

En dag med er blir alltid bäst.

Jag hoppas ni når era mål och drömmar!
Kram

Örträsk-Kusfors

Vi stannade på en badplats i Husbonlinden för ett dopp, mitt första i sommar, tänkte äta lite också men det var alldeles för mycket mygg för att stanna. Här borde de röja ner en hel del sly och lägga ut bryggorna innan Lapplandveckan börjar på söndag för i vattnet var det varmt och skönt.

På väg hem såg vi en skylt där det stod Linbana, ingen av oss har varit där så vi körde in för att kolla. Det var stängt. Men jag fick en skymt av Linbanekorgarna i Örträsk.

Världens längsta linbana, nu bara 13 km
 Kalles järnväg: Där får man åka i malmvagnarna

Cafe. Vi lånade herrtoan (Damtoan var låst)
Bjurfors

Kusfors, där loket och en drisin står mellan cafét och älven.
  Sen kom vi till den vackra vyn i Petiknäs med sin söta lilla kyrka.

Lycksele

Fredag tog vi volvon och gav oss iväg till Lyckseledjurpark och lyckoland.
Bland björnar, tåg, och getter hade vi en underbar dag. Och vilken lekpark! Jag hade glömt hur mycke grejer det fanns, gungor, klätterställning, elbåtar, lotteriet, spelhall, rallybilar, bumpers, flotten, hoppborgar, studsmattor, tivoli, trampbåtar och cafe.
Jag tycker att rödrävarna var det finaste jag sett på länge, så söta!
Daniel tyckte nog bast om sälarna och lekparken och tåget förståss.