Mat o bak

Efter frukost gick vi ur och lekte med grannarna i backen. Det har ju kommit mera snö och Svea åkte madrass med Daniel

Till lunch gjorde vi pannkakor på Daniels recept: 1 kopp vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk bikarbonat, 1/4 tsk salt, 2 ägg, 2 tsk socker, 2 msk olja, 1 kopp filmjölk.
Till plättarna åt vi jordgubbssylt, hjortronsylt och vispad grädde.

När klockan var över 13 gick vi ut och ner till bilhallarna eftersom der var barnensdag på Söder idag. De bjöd på godis, fika, och ballonger.


Flygande Jakob blir det till middag:-)

Kokt ris ,         (ca 3 dl)
Grillad kyckling(2 stora fileér
Stekt bacon     (1 packet)
En skivad banan
Vispad grädde  (ca 4 dl)
Chilisås eller tomatpure (efter smak eller färgtycke)
Saltade jordnötter (ca 1 dl)

Slå på ugnen 200 grader
Lägg ett lager ris i botten på en ugnsform. Lägg sedan i bitarna av kyckling, bacon och bananer. Bre över ordentligt med Chiligrädde. Strö över jordnötter och grädda i 15-20 minuter.


Vi var så mätta efter den middagen men ändå blev jag sugen på att prova ett nytt recept från Medlefors utvalda favoriter.

Nötbrownie med blåbärsgrädde Den här kakan ska ätas dagen efter så den hinner stå o gotta till sig

Till 10 personer
200g smör
100 g mörk choklad
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver

50 gram mörkchoklad
25 gr valnötter
25 gr pinjenötter
25 gr mandelspån

3 dl vispad grädde
1 dl frysta blåbär


1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och choklad på svag värme. Låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver.
2. Rör der mjölblandningen i chokladsmeten. Vänd sedan ner äggvispet.
3. Lägg bakplåtspapper i en form med löstagbar kant(24cm i diameter) Häll i chokladsmeten och strö över cholkad nötter och mandel. Grädda i mitten av ugnen i 25 min. Kakan ska fortfarande vara lös inuti. Låt svalna i formen.
4. Vispa grädde och blanda i frysta blåbär. Rör inte för mycket. Grädden ska vara randig. Lägg upp i en vacker skål och servera till kakan.
Bilden är från Alltommat.se, min är ju inte färdig och så tror jag att den kommer att se annorlunda ut eftersom min lille kille vispade äggen lite för länge medan jag hackade nötterna. Han vill allt oftare vara med i köket och det tycker jag är roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0